Kenya Media Invasion Apr22

Tags

Related Posts

Share This

Kenya Media Invasion

 

Kenyan newspaper kiosk AP Photo/Riccardo Gangale

Global state-funded television news channels like Al Jazeera, China’s CCTV and RT (formerly Russia Today) have proliferated in recent years — and now they’re expanding, with a host of new services that tailor the news to local interests.

Al Jazeera, for example, has hired close to 200 people for an all-Turkish channel. RT now offers Spanish-language reports. And at CCTV, programs that debuted early this year include “Biz Asia America,” a daily business show targeted at the U.S., and “Americas Now,” a weekly newsmagazine for Latin America.

But one of the busiest new markets for the global channels is, perhaps, a surprising one: East Africa, where the new daily program, CCTV Africa, launched in January. Expected later this year is Al Jazeera Swahili, a 24-hour news channel as well as new East Africa-focused half-hour daily news television programs in Swahili and English from a more traditional international broadcaster, BBC.

Why East Africa? All of these new operations are based in Nairobi, the Kenyan capital, where the media business operates with relative freedom from government interference. And while many western countries are still suffering from economic slowdown, Kenya’s economy is on the rise — with growth of nine per cent in its GDP over the past decade, according to the World Bank.

Read the full story on the Huffington Post.

Annie Claire Bergeron-Oliver is a student at Columbia University Graduate School of Journalism. She can be reached on Twitter @AnnieClaireBO